Despre mine

Fotografia mea
str. Horea nr.7, ap. 4, Satu Mare, Romania
Email : danvio02@gmail.com, Vodafone : 0720109345, Orange : 0742700810, www.mediatorsm.blogspot.com ID Skype : mediatordanciu

11.10.2012

Legea 115/2012 - ajuta medierea sau o capcana pentru mediatori ?

Stimati colegi, in perioada 5-7 octombrie am avut onoarea si placerea de a participa la a III-a ediitie a Scolii de Vara, eveniment organizat de catre Colegiul Mediatorilor si Asociatia Mediatorilor Autorizati - Brasov. Evenimentul a fost organizat si s-a desfasurat in foarte bune conditii, avand cativa invitati de seama, care au expus in mod corect si transant cum vad ei lucrurile si la ce trebuie sa ne asteptam din partea sistemului, sau reactia lui, in conformitate cu prevederile noii legi care modifica legea medierii, respectiv legea 115/2012, care, printre altele, stabileste ca in viitorul apropiat procedura de informare va deveni o conditie obligatorie a partilor inainte ca sa ajunga in instanta sau chiar daca sunt deja acolo, judecatorul ii poate trimite, in baza acestor modificari, sa se informeze la un mediator, inainte de a continua procesul. Desigur ca scopul declarat al acestor modificari era ca, prin aceasta procedura prealabila, sa mai degreveze instantele de numarul mare al cauzelor aflate pe rolul acestora.
Acuma, fiindca la noi e ca la nimenea, apar niste probleme, legate de faptul ca  legea 115/2012 face trimitere la NCPC (noul cod de procedura civila), iar acestea, deja se estimeaza ca s-ar putea sa intre in vigoare abia in 2016 cica, si nu de la 01.02.2013. Exista riscul , ca daca nu se intervine cu o ordonanta de urgenta, nu se va putea aplica nici legea 115/2012 decat tot atunci. Mai avem problema ca in acesta iarna avem si alegeri parlamentare iar atentia politicienilor va fi indreptata in alta directie, deci din partea politicului nici o sansa. Ei au dat o lege, noi sa ne descurcam cu ea....
As mai spune ca prin modificarile facute la legea noastra, legea 192/2006, acestea au facut ca medierea sa devina neinteresanta pentru cetateanul de rand, si a mai aratat ca prin aceste modificari, respectiv eliminarea restituirii taxelor de timbru in litigiile care privesc partajele, succesiunile si alte spete care au ca obiect transferuri de proprietate, nu doresc sa sprijine si sa conintereseze cetatenii in a apela la aceasta procedura moderna de solutionare a litigiilor, tragand spuza doar pe turta unor profesii de tip casta , care inca de la aparitia legii medierii s-au opus cu vehementa acestei  proceduri. Una peste alta, trebuie sa spunem ca pentru mediere este o grea lovitura, si doar de mediatori va depinde ca oamenii sa inteleaga pana la urma adevaratele beneficii ale medierii.  
Totusi ca mediator, indiferent de cat de grea sau dificila e situatia trebuie sa vedem partea plina a paharului si sa acceptam ca una din cele mai dificile probleme este sa aduci partile la tine in birou. Legea 115/2012 "faciliteaza" accesul acestora la mediator, pentru a se informa in mod gratuit despre mediere, cel putin acesta este sensul in care a fost formulata de legiuitor care, in infinita lui intelepciune, a considerat ca de fapt informarea ar consta in a prezenta sumar,partii sau partilor venite la informare, un fel de minicurs despre mediere, la modul general, cu avantaje, beneficii, iar apoi sa-i eliberezi un proces verbal, din care sa reiasa ca acesta a trecut pe la mediator si s-a informat. Apoi cetateanul, poate  sa-si vada liinistit de procesul din instanta, cu avocatul langa el, ca doar a fost musai sa mai treaca si pe la un alt birou ca asa la obligat legea.... Si poate lasa si el acolo ceva marunti, ca doar n-o sa piarda timpul sa asculte balivernele mediatorului, ca doar are avocat si ala i-a spus deja ca medierea nu inseamna nimic... Suna cunoscut ?
Desigur ca, in virtutea intrarii in vigoare a legii 115/2012, se pune problema cum se va aplica aceasta si in principal, cum vor face mediatorii procedura de informare cu partile. Din mai toate opiniile pe care le-am ascultat, a reiesit foarte clar ca majoritatea colegilor, si care sunt de profesie juridica, vor actiona exact in cum este formulat textul de lege, ca daca asa scrie, asa trebuie facut. 
Din fericire, sau din pacate pentru cei care nu-si doresc ca medierea sa functioneze, doar partile sunt obligate sa participe la informare. Mediatorul nu este obligat sa elibereze un PV. Ori informarea presupusa de catre cei care au compus textul de lege, n-are nici o legatura cu informarea pe care trebuie sa o faca mediatorul, informare care are ca scop determinarea partilor sa vina in mediere, nu doar sa plece cu o hartie cum ca au trecut printr-un birou de mediator. Fiindca mediatorul, prin informarea pe care o face, se promoveaza pe el insusi si are scopul de a castiga increderea partilor, pentru ca acestea sa vina ulterior in mediere. Aceste este scopul real al informarii, nu cel presupus de legiuitor, adica de a se informa cetatenii despre mediere ca si concept. Asta o  pot face oamenii pe internet, pliante, media, facebook sau alte medii de informatii. 
Informarea facuta de mediator trebuie sa se adapteze pe problema si specificul disputei   pentru ca omul din fata lui sa inteleaga cum il poate ajuta cu adevarat medierea si in mod firesc sa accepte sa vina in mediere. Acesta este adevaratul rost al informarii.
Biroul de mediator NU este un birou de informatii cu publicul, si multi fac aceasta confuzie, iar asta n-o sa le aduca in mod sigur nici medieri si nici altceva.
De aceea spun ca legea 115/2012 rezolva intr-un fel problema spinoasa a ajungerii partilor la mediator, dar se poate transforma intr-o capcana mortala, atat pentru mediator in particular cat si pentru profesie in general daca mediatorul nu va face aceasta distinctie si va elibera fara discernamant PV de informare, oricui ii calca pragul biroului.
Mediatorul va trebui sa se asigure de buna credinta a partii venita in informare si abia dupa efectuarea altor proceduri, respectiv de invitatie a celeilalte parti, sa depuna eforturi in a lamuri partile sa vina in mediere si abia apoi putem vorbi de eliberarea unor documente, recte PV. 
Din punctul meu de vedere singurul proces verbal care trebuie sa iasa din biroul unui mediator e cel de inchidere a medierii. Adica partile au plecat de acolo cu o solutie aleasa de ei.....
Desigur , este adevarat ca profesia de mediator este una liberala, adica ai propria afacere. Si asa cum stim, sau ne invata la scoala. scopul oricarei afaceri este sa obtii venituri din ea si daca ai si profit, se cheama ca esti bun afacerist. Partile vin la noi ca sa ii invatam sau sa-i ajutam sa negocieze si sa castige sau sa nu piarda fiecare ceva. si sa plece multumiti. Pe cale de consecinta si mediatorul trebuie sa fie multumit, adica sa obtina venituri suficiente din acesta profesie ca sa poate trai, ori singura modalitate este aceea de a avea medieri. Daca nu ai medieri, ci doar informari gratuite, eliberand cu usurinta PV de informare... ...faceti voi calculul mai departe....
Si puneti-va intrebarea daca sunteti in afacerea care trebuie.... 
Raspunsul e doar in mana noastra, stimati colegi.
In functie de ce vom face fiecare in biroul lui de acum incolo, legea ne poate ajuta sau poate deveni o capcana mortala.
Am vazut si auzit ca unii se tem de reactia celor din justitie si avocatura care ar putea sa ne catalogheze intr-un fel sau altul, sau ne-ar putea imputa ceva, daca nu emitem PV de informare oricui si oricand....
Eu personal n-am nici o problema si va rog sa nu aveti nici voi vreo temere legata de acest lucru. Avem de gestionat fiecare o afacere, si atata vreme cat eu mi-am asumat riscurile acestei afaceri, Eu, MEDIATORUL, decid in biroul meu regulile de desfasurare a procedurilor, inclusiv a celei de informare. Acest lucru stimati colegi este stipulat in mod foarte clar in legea noastra. Asa cum un judecator este suveran in sala lui, tot asa si mediatorul este cel care trebuie sa controleze ce se intampla in biroul lui. Din pacate se intampla la foarte putini dintre noi, pentru ca nu multi constientizeaza ce trebuie sa faca si mai au inca mentalitate de angajat. Dar e alegerea lor.....Daca vor schimba lucrul acesta, le va fi bine, daca nu , asta este.
Aceasta atitudine este in stransa legatura cu motivul pentru care noi am ales sa fim mediatori. Fiecare a avut motivul lui, numai ca doar putini dintre noi, cel putin deocamdata, au avut un motiv serios, chemare si s-au dedicat total pentru a-si atinge scopul. Si asa cum motivele fiecaruia dintre noi au fost diferite, tot asa si atitudinea este diferita. Si rezultatele se vad la fiecare dintre noi. Nu trebuie sa ne spuna nimeni nimic, le vedem cand am incheiat ziua, saptamana, luna de munca.
De asemenea consider ca si Consiliul de Mediere ar trebui sa-si schimbe atitudinea si sa inteleaga ca modul actual de acordare a punctelor profesionale, nu incurajeaza cu absolut nimic medierea. Astfel ca asa, cum ne-am dorit ca sa "impingem" de la spate partile sa vina in informare, prin legea 115/2012, tot asa si mediatorul trebuie "impins" putin de la spate sa se apuce de mediat. Cum asta ? Simplu, prin implementarea sistemului de puncte profesionale pe medieri, respectiv pentru fiecare mediere sa se acorde un punct profesional. Totalul de puncte profesionale necesare sa fie de minim 25 de puncte, din care 20 de puncte din medieri si 5  puncte din formare continua. Asa vom avea sansa ca mediatorii sa faca medieri si sa ramama in profesie doar aceia care isi doresc cu adevarat asta si au aplecare spre acest domeniu. Nu trebuie sa fim foarte multi, dar trebuie sa fim foarte buni. Si trebuie inteles faptul, ca rolul nostru nu este acela de a degreva instantele de numarul mare de dosare ( mai ales ca  nici nu-si doresc cu adevarat asta, cei din sistem), ci de a schimba mentalitatea si de a imbunatati relatiile intre oameni. Mediatorul este o profesie de vocatie, nu de masa, si realitatea ne confirma din plin asta.
In final, eu le doresc colegilor mei sa gaseasca resursele necesare pentru a putea profesa in mod corect si onest si le mai doresc un lucru, sau mai bine zis, mai multe.... Procese verbale de inchidere a medierii !

Danciu Ioan Viorel - mediator autorizat 
Presedintele Mediatorilor Ardeleni

3 comentarii:

  1. Buna ziua
    Sunt de acord cu ceea ce scrieti dumneavoastra , ar trebui trimis si celor ce eliberau PV de informare online , adica intri pe siteul respectiv bifezi citeva casute la sfirsitul textului ( asta ca sa confirmi ca ai citit ) si dupa aceea completai un formular cu numele si datele personale si primeai PV cum ca ai fost informat despre mediere . Momentan sectiunea respectiva din site a fost retrasa si scrie ca e in constructie , sunt foarte curios sa vad ce o sa apara acolo . Asa cum am scris pe pagina de facebook a respectivului domn nu mi se pare o modalitate corecta de informare si promovare a medierii , tinind cont de faptul ca domnul respectiv este presedintele Consiliului de mediere .
    Cu respect Bradicean Sorin mediator autorizat.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu stiu daca e asa, dar cine a facut asta e clar ca nu doreste sa medieze si daca e presedintele CM, cu atat mai rau... Asta spune multe...ca nici macar cei de acolo nu inteleg ce are de facut un mediator... si au scuza ca sunt avocati.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu stiu cum au gandit cei care au facut legea 115 informarea despre mediere, dar noi, mediatorii de la Centrul de mediere Arad ne-am intalnit marti si am discutat acest aspect. Concluzia noastra a fost ca vom face informare pe speta si vom face tot ce depinde de noi ca partile sa accepte medierea. Altfel, daca vom prezenta cateva aspecte generale despre mediere, iar apoi vom elibera un PV se cheama ca am ars gazul de pomana (la propriu) pe banii nostri. Da, asta nu va fi nici o afacere, iar noi si profesia noastra vom cadea in derizoriu, sau mai exact nu vom fi o profesie niciodata.
    Pe de alta parte faptul ca nu se mai restituie taxa de timbru este o lovitura grea pentru mediere si pentru mediatori. Nu ca nu mai sunt si alte argumente pentru mediere, dar banii erau un argument puternic. Sincer, pentru mine nu este o surpriza aceasta schimbare. Chiar ma gandeam cat vor rabda notarii sa li se ia casul de la gura, pe de o parte, iar pe de alta parte si bugetul pierdea o gramada de bani. Taxele de timbru sunt enorme. Cred insa ca daca aveam un Consiliu de Mediere interesat de mediere, se putea gasi o cale de mijloc. Adica sa se restutuie 50%, sau un anume procent in functie de marimea taxei. Dar a fost mai simplu asa. Este clar insa, ca deocamdata medierea este cenusareasa profesiilor liberale din Romania. Dar nu uitati ca si cenusareasa poate ajunge o printesa. Va depinde de mediatori si de asociatiile profesionale.

    Mediator Gheorghe Surtea

    RăspundețiȘtergere