Despre mine

Fotografia mea
str. Horea nr.7, ap. 4, Satu Mare, Romania
Email : danvio02@gmail.com, Vodafone : 0720109345, Orange : 0742700810, www.mediatorsm.blogspot.com ID Skype : mediatordanciu

21.11.2010

Conferinta Nationala a mediatorilor

Stimati colegi,

In primul rand vreau sa va spun ca ma bucur nespus ca v-am cunoscut si ca am avut posibilitatea sa va spun cateva lucruri care sa va ajute. Motivatia mea personala de a participa la conferinta a fost tocmai de cunoaste cat mai multi colegi din tara pentru a le impartasi din experienta mea si de a va arata ca se poate si sta doar in puterea noastra , a mediatorilor sa facem ca medierea sa functioneze. Doar in puterea noastra.
Reactiile unora dintre voi m-au bucurat si sunt convins ca unii dintre voi au inteles ce trebuie facut. Mai ramane sa o si faceti. Si veti vedea ce se intampla.

Sigur ca nu toata lumea a inteles. si nici nu ma asteptam sa o faca . Dar nu e vina lor. Nu ma pot supara fiindca chiar daca as face-o nu-i ajuta la nimic. Asa este formatul lor personal si profesional. Si daca n-au inteles pana acum, la 4 ani de aparitia legii medierii, n-o vor face nici de acum incolo.
In aceasta categorie intra si avocatii, care incearca sa devina mediatori de drept. Partea frumoasa e ca nici nu era nevoie fiindca au la indemana tranzactia, dar atunci nu mai pot solicita onorari grase. De altfel chiar daca vor deveni mediatori de drept, mie nu mi-e teama. Pot sa devina, ca tot nu vor face medieri. N-o sa le convina ca o sedinta de mediere poate sa fie doar 300 sau 500 de lei. 
As vrea sa va aduc aminte ca primii care s-au cursat in mediere au fost cateva sute de magistrati si avocati la Centrul de mediere Craiova, si asta in urma cu cativa ani. Vi se pare ca a functionat medierea de atunci si pana acuma ? Pai nu prea. De fapt afirmatia unei doamne magistrat de la Craiova, mediator autorizat, a fost mai mult decat relevanta: ca nici macar la Craiova, unde cei mai sus pomeniti s-au cursat pe bani americani,  si nu pe banii lor, nu exista vreun mediator care sa traiasca doar din mediere. Tare de tot, nu-i asa ? 
Pai si tocmai dansa incerca sa ne invete cum ar trebuia sa facem noi astialalti, mediere... Si incerca sa faca socoteala cam cat as fi castigat eu din mediere. Cam asta fac si judecatorii de la Satu Mare. E prima intrebare care o pun partilor ajunse la validarea acordului, in fata lor. Deci intelegeti cam cum sta treaba. 
M-as fi asteptat la un caracter mai elevat, dar se pare ca sunt putin naiv. Intelegeti cam cine judeca cauze in Romania, si ne mai miram de numarul cauzelor de pe rolul instantelor din Romania. 
De fapt judecatorii nu doresc de nici un fel ca numarul cauzelor sa se reduca,  "sa se degreveze instantele de numarul de dosare", dupa cum spun ei. Aceasta "degrevare" ar trebui sa fie efectul medierii si nu cauza. Se spune ca medierea a fost introdusa pentru degrevarea instantelor, dar e total gresit. Cauza introducerii medierii este de fapt imbunatatirea relatiilor intre membrii societatii, iar nu degrevarea instantelor. Relatiile intre oameni s-au deteriorat enorm in ultimii 20 de ani, de cand beneficiem de binefacerile democratiei. Nu degeaba se spunea , ca daca vrei sa distrugi un popor nu trebuie sa-i dai decat democratie. QED.
Se pare ca aparitia noastra a mediatorilor in peisajul romanesc, si daca am si functiona cum trebuie, duce la stricarea unei "jucarii", care functioneaza de ani buni, si asta nu este in interesul nimanui din sistem. Stim cu totii ca sistemul e inchis, si oricine interfereaza sau incearca sa schimbe ceva, are o problema. Asa ca vor face tot posibilul ca sa impiedice sa functioneze medierea. 
Nu pe fata, pe la spate....
De altfel avocatii, judecatorii si notarii asteapta ca medierea, dupa spusele cuiva din sistem, sa cada in desuetudine, fiindca ea ar fi fost introdusa de UE doar ca si conditie de aderare, dar la noi nu are cum sa functioneze.
Pe bune , asta spera si isi doresc cei de mai sus. Haideti sa le aratam cine va cadea de fapt in desuetudine, ce zice-ti ?
De altfel in perioada de inceput cand faceam doar activitate de informare, nu am gasit o singura persoana care sa ma incurajeze si sunt convins ca s-a intamplat la fel si la voi. Toata lumea imi spunea ca nu va merge medierea la noi sau daca n-o spuneau vedeam asta in privirile lor.
Dar medierea la mine functioneaza pentru ca eu am fost convins ca va functiona si am dorit-o suficient de mult. La fel stau lucrurile si la voi.

Asa ca fratilor, faceti bine, suflecati-va manecile si apucativa sa faceti cel mai simplu lucru care va sta in putere: faceti INFORMARE, asa cum v-am spus, ORIUNDE si ORICAND. Asta nu poate nimeni sa ne impiedice sa o facem. Si oamenii vor intelege si vor alege medierea. 

Mi-am aratat disponibilitatea ca sa ma duc in fiecare resedinta de judet, sa va adunati cat mai multi mediatori si intr-o singura zi sa va arat ce sa faceti si cum sa faceti ca sa aveti succes. Sunt convins ca pot sa va arat suficiente lucruri intr-o zi ca sa intelegeti ce aveti de facut. Dar numai daca doriti si daca ma solicitati.
Nu asteptati solutii de la magistrati, avocati si alte meserii inrudite cu astea, fiindca nu veti primi.
Solutia si raspunsul la majoritatea intrebarilor voastre este chiar la voi. Trebuie doar sa va ganditi doar la ce puteti face voi pentru mediere si in mediere. Atat puteti doar controla. Ce puteti face voi in mod direct.
Majoritatea va ganditi si va concentrati la ce fac altii sau si mai rau, asteptati.
NU mai asteptati ! NU mai incercati sa controlati ce nu puteti ! FACETI INFORMARE !!!

E atat de simplu.

Viorel Danciu - mediator

2 comentarii:

  1. Super tare! Imi place cum gandesti, o sa incerc si eu aceasta reteta: "doar mediere si informare-informare-informare, oricand-oriunde". Totusi, vreau sa-ti spun ca prea multa lauda si ingamfare (asa esti perceput de cei ce n-au facut nici o mediere) nu o sa-ti aduca, din pacate, succes printre mediatori. Multumesc pt. sfaturi!

    RăspundețiȘtergere
  2. Aurele,

    Multumesc de aprecieri. Eu arat doar ce am facut. Fiecare poate sa ma perceapa asa cum doreste. Ei vor ramane cu perceptia, eu cu medierea. Simplu.
    Te rog sa ma crezi ca nu este in intentia mea sa am succes printre mediatori, ci in mediere. Iar cei care asa cum zici n-au facut deloc mediere sa se judece pe ei si apoi pe mine.
    Cat despre lauda, pai daca nu ma laud eu cine s-o faca ? Cei care nu ma plac ? Iar a nu se confunda siguranta de sine cu ingamfarea. Nu-mi sta in fire sa fiu ingamfat. Cine ma cunoaste stie...

    RăspundețiȘtergere